Tankar skapar stress i kroppen

Varje tanke du har skapar en reaktion i kroppen. Den skapar stress. Ju starkare reaktion desto mer stress blir det. Eftersom det är svårt att inte tänka är kroppen ständigt aktiv. Därför är meditation är bra sak. Eller promenader. Du kan också träna på att låta tankar komma och gå utan att fastna i dem och reagera på dem. Det hjälper kroppen att vila från reaktionerna och minska stressen.

Alla tankar ger signaler till hjärnan som i sin tur skickar ut hormoner ut i kroppen som signalerar olika saker. Just nu när jag skriver det här har en lastbil kört in i Åhléns i Stockholm. Människor blev både döda och skadade. Det är svårt att inte tänka på dem och deras familjer, över det fruktansvärda som hänt. Min dotter var 100 meter ifrån händelsen när det hände. Hon såg inte lastbilen men hon såg hundratals människor som sprang därifrån. I mitt huvud har många scenarier spelats upp. Allt från ”tänk om hon inte hade kommit hem” till ”tack för att hon kom hem”.

Jag har varit inne på Aftonbladets webbsida för att läsa om det flera gånger om dagen i början. Det har varit mitt sätt att processa händelsen. Nu några dagar senare har den bleknat och min vardag börjar återgå till det normala igen.

Jag hade kunnat reagera på ett annat sätt. Sagt till min dotter att aldrig åka in till Stockholm igen, eller att undvika vissa ställen. Jag skulle kunna älta det om och om igen och aldrig sluta.

Skillnaden mellan dessa två scenarier är att i första fallet låter jag reaktionen få ta plats, processa den tills jag är fri. I det andra exemplet har jag fastnat och sänder ut stress signaler till kroppen om och om igen. Den tror att det är en reell fara hela tiden. I det första fallet blir det en reaktion och läkning. I det andra fallet en reaktion som upprepas om och om igen och en.

Vi är gjorda för att tåla stress men bara under korta perioder. Vi är gjorda för att till största delen ha det lugn och trivsamt.

Faktiskt stressar positiva tankar kroppen också. Har du varit nykär någon gång? Du har inte kunnat låta bli att tänka på honom eller henne. Härligt, men inget man orkar vara hur länge som helst. Du kanske tappade aptiten, fick svårt att sova men känner dig stark ändå. Det känns skönt och du kan inte låta bli att tänka på hen. Men det är stresshormonerna som ger dig dessa symtom. När kroppen utsätts för stress är det viktigt att antingen låtsas att man är död, fly eller slåss. Då dras resurserna från bland annat matsmältning och hjärna. Mat och tänka klart får du tänka på sen. Du behöver också vara alert och inte sova för hårt så du inte märker faran.

Positiva tankar skickar ut en helt annan typ av hormoner i kroppen. För länge sen läste jag en artikel om hur skratt genererade fler vita blodkroppar. Som är en vital del för vårt immunförsvar. Jag såg det som en vink att vi är gjorda för att må bra och ha roligt.

Mitt emellan den trevliga och otrevliga reaktionen finns ett neutralt tillstånd som kan ge dig ett annat djup (som skickar ut ännu en annan form av hormoner). Där det är stilla och behagligt. Vissa får det i samvaro med naturen. När de slutar skynda sig och ger sig tid att stanna upp.

När vi är i det här tillståndet har vi lättast att få kontakt med vår intuition. Det är nu vi kan få briljanta idéer, djupa insikter och se nya perspektiv. Nu kan kroppen smälta maten i lugn och ro. Nu kan hjärnan klura ut nya fiffiga lösningar och nu kan vi sova lugnt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *